Doddii, nyt oli taasen vuoro olla kuulolla, kun VMA:lla oli hyviä vinkkilöötä Bobbyn koulutukseen.

Me tehtiin Bobbyn kans ensin seuraamista, tosin vielä iliman sanaa. Ja sehän meillä menööki jo torella hianosti, Bobby tarjoaa seuraamista jo ihan vaan lenkillä ollessakin. Häiriön alaasena ei sitä olla kauhiasti päästy reenamaan. Mut VMA sanoi, jotta meillä on torella hyvällä mallilla toi seuraaminen, jotta siihen vois nyt lisätä eri vauhteja, käännöksiä ja ihan eri suuntaan menemistä. Ja painotti vielä mulle sitä, jotta kun koiran seuraaminen herpaantuu, niin mä ohjaajana pysähdyn, ja jatkan vasta kun koira tulee uurestansa siihen viereen. -->tällöin koira hoksaa, että sen toiminnalla on vaikutusta mun toimintaan.

Ja sitte me näytettiin Bobbyn kans esineeseen tarttumista --> löyrettihin häthätää Hertan leikkilapio tätä tarkootusta varten. Ja sekin meillä meni hyvin, siinä siis on ensin opeteltu siten, jotta heti kun Bobby on vilkaassutkin lapiota, niin naks ja nami. Sit seuraavaksi kun Bobby on koskettanut lapiota - naks ja nami. Ja nyt ollaan jo siinä vaiheessa, että Bobby tarttuu suullaan esineeseen. Ja Bobby on taas luonnonlahjakkuus, kun se otta lapion nätisti suuhun eikä ala sitä järsimään. Seuraavaksi VMA kehotti mua ottamaan kestoa siihen pitämiseen, eli kun Bobby ottaa lapion suuhunsa niin, lasketaan mielessä yksi ->naks ja nami. Ja seuraavaksi vaikka kaksi -> naks ja nami. Ja sitte ku on selevästi saatu kestoa, niin voi vaihdella, esim. yksi,kaksi -> naks ja nami -> yksi, kaksi, kolme, neljä ->naks ja nami -> yksi, kaksi -> naks ja nami --> yksi, kaksi, kolme, neljä, viisi, kuusi --> naks ja nami. Sitten otetaan hiukan häiriöö, eli kun lapio on ja pysyy Bobbyn suussa, niin sitten voidaan pikkuhilijaa vaikka tuora käsi siihen lähelle kuonoa ja lapio, kun se pysyy suussa kädestä huolimatta --> naks ja nami. Tätä sit pikkuhilijaa vaikeutetaan ja kosketaan esineeseen yms mitä ikinä keksii. Ja kun erikseen on opetettu luoksetulo eteen, tietysti klikkerillä niin (ekku kun Bobby istuu mun eteeni -> naks ja nami, tätä vahvistetaan jonku aikaa..mä peruutan, Bobby seuraa mun eteeni ja istuu --> naks ja nami) Tämä liike yhdistetään sit jossain vaiheessa siihen, että Bobbyllä on se esine suussa, niin esineen tuonti eteen on siinä. Lisäksi ku on heitetty esine, jonka Bobby jo tietää hakia suuhunsa, tulee sit eteen istumaan sen kanssa niin avot, nouto on valamis.....Eikös kuullostakki hienolta =o) Ok, tohon on vielä matkaa.

Mut VMA jaksaa kyllä ihmetellä Bobbyn oppimiskykyä, se oivaltaa torella nopeesti mitä siltä halutaan. Bobby on sevverran yhteistyökykyinen tyyppi, et senkans on kyllä mukava teherä hommia. Se aivan piipittää ku se näköö jotta mä otan ihan vaan klikkerin käteeni, se haluaas heti jo teherä jotain, ja tarjoaakin heti yleensä maahan menoa =o)

Jees, lisäksi sain torella hyvää vinkkiä siihen luoksetuloon, jossa käytetään vaikka vasta äänimerkkiä vihellystä. Kun Bobby katsahtaaki mun suuntaan, mä vihellän ja peruutan, jolloin koiruli tulee mun luo -> kehu ja nami. Tätä voi sitten yhdistää siihen seuraamiseenkin, eli kun koiruli seuraa, yhtäkkiä otankin askeleet taaksepäin, jolloin toki siis koiran katse on minuun naulittuna, tulee mukana --> vihellys ja kehu ja nami. Tästä vihellys merkistä ja mun ruumiin kielestä tulee tavallaan semmoinen merkki, jolloin vaihdetaan suuntaa ja tullaan mun lähettyville. Varsinki tätä on hyvä vahvistaa ja vahvistaa, haetaan häiriöitä. Kun ollaan esim. puistossa, Bobby näkee koiran jossain siellä, heti ku se vähääkin kääntää päänsä mua kohti --> vihellys, peruutus, koira tulee luokse --> kehu ja nami. Tästä seuraa (toivonmukaan)se jotta kun Bobby näkee koiran, se kääntää jo heti päänsä mua kohti ja tulee luo. Kuullostaa loistavalta.


Et semmottii.