Eilen oli piitkästä aikaa Bobbyn kans koulua. Aiemmat kerrat ovat jääneet väliin huonon sään takia. Mutta nyt taas päästihin Onkiniemeen kuuntelemaan mitä VMA:lla on kerrottavana.

Mä luulin, että me ollahan Bobbyn kans jumahdettu paikoilleen, mutta ei Bobby on tosi hyvin oppinu sen kosketuskeppi kosketuksen, ja on heti tavoittelemassa kepin päässä olevaan palloa, ku kepin vaan näköö. Ja se meirän seuraamisjuttu on muuten menny ok, mut mä oon liian hiras, siinä tilanteessa ku kepin vois pitää piilossa, ja heti sitten antaa pallo kosketukseen ku Bobby on mun vieressä mun liikkuessa. Mä en eheri antaa sitä palloa tarpeeksi nopsaa, joten Bobby kerkiää kiertää mun erestä mun oikialle puolelle, jolloin se "eristää". Jotenka mulle neuvottii, että mä voin jättää kyllä sen kepin pois ja palkita vaan heti namilla, ku Bobbyn kuono on mun vasemman jalan vieressä, näin ollen koira saa palakan heti ku se on tehny toivotulla tavalla. Ja tässä koira oppii sen, jotta se saa omalla toiminnallaan aikaan palakinnon, täytyy varoa sitä jottei lähäre koiraa houkuttelemaan namilla vaan olla kärsivällinen ja kärsivällinen.

Tämän tekniikan ku muistaas, niin saa oivan koiran, ja Bobbysta varsinki ku se on niin tarjoavaa sorttia, sanoo VMA.

Lisäksi me saatiin lisää juttuja mitä voitaas ruveta opettelemahan: kosketusalusta (pitääs vaan keksiä mikä seois), ja sitten kosketuskepukka jonka toisessa päässä on valkoinen pallo ja toisessa päässä musta pallo. Tässä opitaan koskettamaan oikiaa palloa, eli valkoista. Vaikka koiralle kuinka tyrkytetään sitä mustaa päätä, niin koiran tulisi koskea kuonolla valkoista palloa. Tätä voi sitten teherä esim. hajuerottelun opettamiseen, eli laittaa valkoiseen päähän tietyn hajun, mitä koirulin halutaan tunnistavan (kanttarelli). Kun koiruli on hoksannu kanttarellin hajun, se laitetaan purkkiin, jolloin orotetaan että koiruli tunnistaa sen myös siitä, ja sitten lopuksi vierähän haju maastoon jne. Koirasta saa kanttarellikoiran.

Oli taas kyllä oikeen valaaseva koulutus. Kaikki kuullostaa vaan tosi helepolta ja selkeeltä, mut sitte ku kotona yrittää touhuta, niin ei olekkaan niin heleppoa.

Lopuksi Bobby pääsi leikkimään Eroksen kanssa (kouluttajan suursnautserin pentu ikää 13 viikkua).