Koirakko:
Anne ja Luka
Paikka:
Pinsiön metsiköt
Olosuhteet:
kylymä kova  puuskainen tuuli, mettä kivaa mettää

Harjoituksen tavoite:
kaksi ukkoa piiloon, niin jotta minä en tierä mihinä ne on ja yritän pysytellä kauempana ukoista ku Luka löytää, ja annan Lukan itte pohtia mitä pitää teherä ku se löytää ukon. Loppuun vielä yksi ukko piiloon, niin jotta mä nään missä hän on ja ku Luka menöö hakemahan sen ykkösnamin, niin mä heti pyydän/vaadin Lukan luokseni.

Ohjeet/apuvälineet maalimiehille:
Kaksi ukkoa piiloon, antakaa Lukalle ykkösnami ja sit ku tullaan näytölle niin loput herkut antaa maalimies. Tällä kertaa mä en vie mitään purkkeja.

Koiran toiminta:
Lähärettihin kiertämään pientä aluetta eri suunnasta ku ukot oli menny piilohon. Mut Luka alakuunsa vaan tepsutteli taas ihan muuta, ja ootteli mua ja silleen. Me oltihin tuulen väärällä puolella. Noo, me kierrettihin alue, ja lähärettihin sit halakaasemahan sitä tuulta vastaan. Ja pianhan se rekkuli pinkaasi erään kuusen alle ja sieltähän se eka ukko löyty. Luka lähti sieltä hienosti tulemahan mun luo. Ku se oli vielä matkallakin mun luo niimmä kehuun sitä kovasti. Ja sitte se vielä istahti mun etehen ja mä annoon sille herkua ja sanoon että näytä. (Mä en nyt torellakaan ollu liian likellä maalimiestä.) Ja sitte Luka ponkaasi hienosti ukon luo ja sai loput herkut!!

Toinen ukko löyty kans tosi hyvin, mut Lukan löyrettäessä ukon, mä olin liian likellä ukkoa, jotan mä vaihvihkaa peruutin taaksepäin ku Luka oli hakemas ykkösnamia. Luka otti sen, ja mä näin sevverran siitä oksien yli, et Luka oli jo lähärös mua kohore, mut se jäi pohtimaan, et hetkonen, mitäs ny sitte, sillä pääki hiuka pyöri ja sitte se yhtäkkiä ponkaasi mun tykö, ja mä kehuun taas sitä torella kovasti =o). Lihapulla naamahan ku Lukan puo osuu maahan, ja sitten taas "näytä" ja rynnätään kohti ukkoa, jolta Luka sai loput herkut.

Vipa pikku reeni, meni ihan jees. Heti ku Luka sai ykkösnamin, mä huusin Lukaa luokseni, ja eipä koira ihan heti meinannu lähtiä joten mä kehotin uurestaan ja sitte se tuli ja mä pyysin sen myös istumahan. Ja sit haettiin loput herkut ukolta.

Jep, tosta mä tajua, et Lukan on jotenki hankala lähtiä ilimaasulle jos mä oon siinä melekeen maalimiehen vieres. Joten kokeessa tuloo muistaa se, että ku mä havaatten Lukan tekevän löyrön, niin mä en etene koiraan päin vaan jään mieluusti vaikka orottelemahan paikalleni. Mut onneksi mä hoksasin asian.
Hyvää/huonoa harjoituksessa:
Hyvää: Luka teköö töitä hienosti, se orotteloo mua ja kuitenki irtaantuu tarvittaessa. Huonoa: myrsky

Mä en käsitä mitä mä keksin Lukalle sinne peruspäivä kokeeseen jottei se reppana läkähdy, ja siten ei jaksais ees juosta mihinää mettäs....jokin juttu täytyy keksiä siihen oven suulle, jotta luukkua voi pitää auki. Ja pitää muistaa märkäloimut ja ennekaikkea mä käytän sen ekku uimas.

Huomioitavaa ens kerralle:
???????