Koirakko:
Anne ja Luka
Paikka:
Mouhijärvi (myös uusi koealue on siellä)
Olosuhteet:
leuto, meleko lämmin keli

Harjoituksen tavoite:
Lukalle koetyyppinen harjoitus, eli 1,5 hehtaarin alueelle kolome ukkoa piiloon.

Ohjeet/apuvälineet maalimiehille:
Ukot piiloon.

Koiran toiminta:
Eka ukko löytyi hienosti ja ilimaasu oli lähes tulukoon täyrellinen. Toinenki ukko löyty hyvin, Luka haki ja haki ja sai kohdennettua hyvin..mitä tapahtuu ku pitääs ilimaasta. Luka on tulossa jo mua kohore, mut sitte se pysähtyy ja alakaa syömähän heinää???? No mulla sanottihin jotta jatka matkaa hiukan koiran suuntahan, no ei se kyllä mitää auttanu, mä sit komensin Lukan mun etehen ja laitoon liinan kiinni ja Näytä. Näytölle mennään kyllä hienosti.

Sitte aluetta jatkettihin etehenpäin. Alue oli semmoonen pitkulainen ja kapea. Ihan kivaa maastoa. Noo Luka teki taasen töitä kokoajan, olivat maalimiehet talloneet sitä aluetta aika reippaasti, joten hajuja oli. Sitte Luka yhtäkkiä tuloo mun etehen istumahan, ja mä vähä epärööttin, jotta mitä ihimettä. No mä sit koklasin laittaa sille liinan ja sanoon että Näytä. No eihän se koira mihinkää liikkunu. Eli väärä hälyytys. Mä jotenki epäälinki, ku emmä nähäny, jotta se olis löytäny ketää, mut Luka tuli kyllä niin hianosti ja määrätietoosesti mun etehen istumahan...Mitä sen koiran päässä liikkuu. Naapurin Evin juoksukki on jo loppu.

No aluetta rampattihin, ja mulla oli koko ajan epäluuloonen olo, jäi siitä väärästä ilimaasusta. Mä oletin koko ajan että siellä suunnalla varmahan on joku. Mut sitte mä päätin että kierretähän ny se alue niinku olin suunnitellu ja sitte mennähän alakuhun. Mun takana kuului vähä väliä, Anne liiku vaan etehenpäin... Ja mä tokaasinki, jotta hirveenvaikee liikkua, ku pitää kattoa koko ajan jalakoohin ja seurata koiraa.....

Kolomas ukko oli menny piilohon semmoosehen ryteikköhön et Luka sai torella teherä hommia. No löyti se sen kuiteski ja ilimaasu oli nihkee.

Kommentteja: Anne ja Luka molemmat kattelevat toisiaan ja tönöttävät paikalla. Kumpikaan ei tierä kuka ohjaa etsintää. Hmmmm. Mä kyllä myönnän tönöttäväni, ku mä seuraan koiraa...Mut pitääs kuulemma vaan liikkua ja jos koiralla näytää olevan hajua, niin silloon liikutaan koiran suuntahan vahvistaakseen koiran toimintaa oikeaan suuntaan, muuten liikutan niinku on suunnitellu. Ja ku Luka on tulos ilimaasemahan niin älä katto suoraa koiraan ku se tuloo, vaan vaikka hiukan sivuun. Ok, tän mä ymmärrän. Sitte epäluottamus teköö tosi palio ja vaikuttaa tosi palio myös koiraan--> tänki mä tunnistan. Luka on muutenki semmoonen että se kyllä lukoo mua, eli jos mä oon epävarma niin on koiraki, se teköö kaikkia sijaistoimintoja ku ei tierä mitä siltä orotetahan.

Me mennähän yrittämähän lauantaina 31.5. koetta, mä yritän olla luottavaisin mielin ja yritän ohjata etsintää....


BOBBYki pääsi reenaamahan. Bobbylle tehtiin nakkirinki, eli ihimisä oli maastossa kyykyssä ja ringissä, ja niillä oli nakkia käres. Bobby oli aivan innoissaan, kiva mettä ja kivoja ihimisiä ku niillä oli ruokaaki mukana ja ne annettihin sille =o) Tästä se alakaa Bobbyn ura. Vielä en tierä alanako jälkee sillä tekemähän vai hakua, mut sen tierän, haukku ilimaasu on paikallaan. Bobby haukkuu tosi herkästi jo saarakseen ruokaa, eli vois kuvitella et heleppoo vois olla.

Tosta Lukasta vielä, et tosiaan ne pallit pitääs poistaa, ja jos ny noi kokeet menöö perseelleen niin jäläkee teherään, sillä Luka on siinä aivan loistava. Lisäksi vois miettiä rulla ilimaasua.


Huomioitavaa ens kerralle:
???????