Koirakko:
Anne ja Luka
Paikka:
Ruutanan masto
Olosuhteet:
heikkotuulinen kaunis puolipilvinen keli

Harjoituksen tavoite:
Iso etsintä --> pitkäkestoisuutta, ja lisäksi ilimaasureenausta.

Ohjeet/apuvälineet maalimiehille:
Kaksi ukkoa piiloutuu isommalle etsintäalueelle ja antavat Lukalle suoran palakan ku Luka tuloo. Kolome ilimaasu harijootusta, ukot yksitellen piilohon, ku Luka on tullut mulle kertomahan löyröstänsä, näytölle mentäessä minä anna ukolle namit ja ku Luka herkuttelee niin seuraava ukko piilohon jne.

Koiran toiminta:
"Iso" etsintäalue oli rajattuna tiellä, polulla ja sähkölinjalla. Alue oli kivaa maastua ja siellä meni myös pieni puro. Mä päätinki, että nyt me lähäretähän halkaasemahan alue. Yleensä olen aina ensi kiertäny ja sit vasta kenties halakaassu.

No me lähärettihin matkahan ja Luka meni kivasti eteenpäin, se pysytteli mun näköpiirissä ja haisteli mättähiä, ja jäi aina välillä orottelemahan mua, mutta sitten ollessamme suurinpiirtein keskellä aluetta, niin Luka irtaantui ja veti nenämaassa oikeanpuoleista reunaa. Mut sit kuiteski se jatko eteenpäin ja mä meen tietty kans ku olin niin suunnitellu. Ku tultihin lähemmäs alueen "takakulmaa" niin Luka viipotti jälleen nenu maassa mut ihan toisehen suuntahan (ne olivat maalimiesten takajälkiä). No sit mä aattelin, et kierretään siinä lähellä olevat yhdet kivet ja sit palataan takaasi sinne missä Luka poukkooli ku arojänis. Ja siellähän se taas lähti viipottamahan ja tuli purolle, hyppäs sen yli ja jäi toiselta puolelta kattomahan mua. Mä huomasin, jotta Luka oli löytäny karonnehet, ne olivat vaan Lukasta kattottuna eri puolella puroa. Luka jäi istuki jopa siellä toisella puolella ja kattoo mun päälle, jotta tuukko sä sieltä vai mitä. No sitku mä lähestyyn maalimiehiä, niin Lukaki pomppas puron yli maalimiesten luo ja näin ollen sai palakkansa.

Ilimaasureenit meni hiukan plörinäksi. Luka tuli mun tykö kyllä ainaku mä sitä kehuun ja kutsuun luo. Mutta itte se ei kertaakaan lähteny tulemahan mun luo silleen intopiinä =o(

Hyvää/huonoa harjoituksessa:
Hyvää: Luka teköö töitä hienosti, se orotteloo mua ja kuitenki irtaantuu tarvittaessa. Huonoa: Ilimaasut.

Huomioitavaa ens kerralle:
kun Luka tuloo kertomaan löyröstä, hihku ja kehukehukehu koiraa ja oikeen kunnolla ja ylipirteesti.