Koirakko:
Anne ja Luka
Paikka:
Kirskaanniemi Lempäälä
Olosuhteet:
leuto, kostia, ei tainnu eres tuulla

Harjoituksen tavoite:
Ilimaasuuhin terävyyttä lelulla. Eli kun koira on löytäny, sen tulisi tulla mun luo kuin salama.

Ohjeet/apuvälineet maalimiehille:
Kaksi ilimaastavaa ukkoa piilohon, ei mitään nameja mukaan. Ja kolomas ukko menöö piilohon ku vipa ilimaastava on löytyny ja antaa suoran palakan Lukalle.

Koiran toiminta:
Luka löyti ekan ukon aivan tosta noin vaan, ei palio tarvinnu haeskella. Ja mun piti siis olla tarkkana, ku Luka löytää, ja heti ku se vilikaasoo muhun mä näytän lelua ja kutsun Lukaa (haastan leikkiin). Mutmut, emmä mitää nähäny, et oliko Luka maalimiehellä vai ei. Mut Luka lähti hienosti sieltä ukolta tulemahan mun luo ja mä tiesin, jotta se tuloo ukolta päin. Ja mä siinä sit näytin lelua ja haastoon leikkimään. Luka oli aluksi, iha et mitä toi emäntä ny oikeen meinaa, kesken työnteon alakaa leikkimään. Mut kyllä se sit alako ihan leikkimään. Niin ja sit ku oli hetken taisteltu niin mä päästin lelusta irti ja sanoon et näytä, ja Luka lähti näyttämähän missä se eksyny ukko oli. Ja sit mä annoon ukolle nakki purkin ja se palakkas Lukan.

Toisenki ukon Luka löyti tosta noin vaan. Ja ny mä näin että se meni maalimiehelle, ja ku se vilikaasiki hiukankin mun suuntahan niin mä näytin sitä frisbiitä(lelua) ja kyllä huomas koiras eron, Lukalla oikeen korvakki nousi hörölle, ja se paukkas mun tykö oikeen hienosti. Ja sama näyttölle meno toistui ku ekallaki ukolla.

Kolomas ukko meni lähelle piiloon ja Luka sai käyrä hakemas sen ja sai sieltä suoran palakan. Ja sit me vielä leikittiin sen frisbiin kans.


Hyvää/huonoa harjoituksessa:
Lukaan saadaan kenties vauhtia tulemaan mun tyköni leikkimällä =o) Lisäksi erona erelliseen reeniin, ni mä käytin koiran pissalla ja kakalla ennen työn tekoa, sekin voi vaikuttaa siihen työntekoon, et käyttää koiran eka hiukan kävelyllä, eikä aina ota sitä vaan suoraan autosta liivit päällä töihin.

Huomioitavaa ens kerralle:
Ilimaasuuhin vauhtia!