Koirakko:
Anne ja Luka
Paikka:
Nokian palveluskoira kerhon hakumaasto
Olosuhteet:
heikkotuulinen, pikkupakkanen, alkuun aurinkoinen päivä

Harjoituksen tavoite:
Harjoituksen tavoitteena oli jälleen kerran hyvät ilimaasut. --> Löyrettäessä maalimiehen Luka tuloo mun etehen istumahan ja minä napsautan liinan kiinni koiran hälyvaljaisiin ja sitte "näytä" ja mennähän maalimiehen työ yhyres. Tällä kertaa aioin myös Lukan tullessa näytölle olla pysähryksis ja kattoa kuinka näytölle tulo sujuu.

Ohjeet/apuvälineet maalimiehille:
Lukalle ei anneta mitään ku se tuloo maalimiehelle. Yksi ukko lähes makuulle johonki "kivenkoloon", yksi seisova ukko ja yksi umpipiiloon.

Koiran toiminta:
Kun sille laitto hälyvaljaat päälle ne se ampaasi heti matkahan. Se irtos musta tosi hyvin ja teki toki töitä koko ajan.

Ekan ukon se löyti tosi hianosti , vaikka joku oli piilottanut ukon sellaiseen koppiin, jottei siihen päässy käsiksi. (Lukalla on semmoonen tapa, et se käy antamas maalimiehille pusun, ennekö se lähtöö ilimaasemaha). Luka oli kuulemma hetken aikaa pyöriny sen kopin ympäri ja pysähdelly ja miettiny, jotta mitä ihmettä täs ny pitääs teherä. No se tuli hetken aikaa pohdittuaan mun luo, tai siis se jäi mun eteen istumaan noin viiden metrin päästä musta....Outoo. No mä pyysin et hei, Luka, ei mun tarttenu sanua ku sen nimi, niin se tuli lähemmäs. Kehuin oikeassa paikassa istumisesta ja laitoon liinan kiinni, ja Luka ampaasi heti kopille, jossa ukko oli. Voi ku Luka oli taas niin onnellinen ku saatiin ukko esiin ja se meni antamahan pusuja sinne koppiin. Mä toin namit mukana, ja maalimies sai ne sitten antaa.

Seuraavakin ukko löyty toosi hianosti. Luka paineli menemään mun erellä ja välillä se jäi tölläämähän mun päälle, et tuutsä vai mitä sä meinaat. Eli se kuitenki orotteloo mua, vaikka se pomppii siä mettäs kauhiaa vauhtia. Ja käyhän se aina välillä tarkistaas, et mä oon viä talles. Noo, se orotteli mua, ja mä lähärin sit sitä kohore, niin se jatkoo matkaansa ja kivien kolostahan se toinen ukko löytyi. Luka tuli nyt maalimieheltä tosi hianosti mun luo, mutta taas se jäi istumahan, nyt noin 2 m päähän. Taas  mä muistutin sitä, et Lukaaaaa, niin se tuli sitte mun äärehen istumahan. Liinat kiinni ja näytä. Meleko hyvä suoritus.

Kolomas ukko löytyi vaivatta, siinä Luka on kyllä oikeen hyvä jottei paras =o) ku se kyl löytää ukon kuin ukon ja paikasta ku paikasta, eikä sen tartte ees kauhiasti pyöriä, se osaa jokseenki hyvin kohorentaa hajut oikeen. Kolomannen ukon ilimaasuki oli jo parempi, Luka tuli suitsait sukkelaan mun etehen istumahan. Ja homma toistuu, liina kii ja näytä, näytölle ja maalimiäs antaa lukalle mun tuomat namit.

Hyvää/huonoa harjoituksessa:
Hyvä erilainen maasto, kivat umpipiilot.  Jokseenkin huonua oli tuo Lukan ilimaasut. Mut siinä mieles hyvä, jotta Luka on ainakin oivaltanut tuon istumisen.

Huomioitavaa ens kerralle:
ilimaasujailimaasuja