Koirakko: Anne ja Luka
Paikka: Porin tien varressa "vanhalla hirviaidalla"
Olosuhteet: Viileä, tuuleton, hiukan kostia ilima

Harjoituksen tavoite: Lukalle ilimaasua, niin että ohjaaja liikkuu. Lukan löyrettäessä maalimiehet, sen pitää tulla ohjaajan luokse eteen istumaan, vaikka ohjaaja olisikin liikkeessä. Tähän asti ohjaaja on melekeen aina pysähtyny. Ja Lukalla oli tällä kertaa jälleen iso etsintä.

Ohjeet/apuvälineet maalimiehille: Antakaa Lukalle ykkösnakki ku se löytää teidät, ja sit ku tullahan yhyres paikalle koira liinassa, niin saa antaa palkinnoksi loput herkut.

Koiran toiminta: Koira toimi tosi hianosti kuten aina. Alakaa olemahan nämä kertomukset toisintoja erellisisä kerroista. Luka on varma etsijä, se köpöttelee polulla ollessa siinä mun eres, ja nuuhkii kaikemmaailman hajuja, mut sitten ku se saa hajun maalimiehistä, niin se pinkaisee tarkentelemahan hajua, ja yleensä aina löytää tosi heleposti maalimiehet. Nykkin Luka lähti pinkomahan tieltä (joka oli yksi alueen rajoista) kohti haastavaa maastoa. Maasto muorostui useesta isoosta kivimöhkäleestä, eli kaimmaailman piiloja alueelle sopisi, kivenkoloosta lähtien. No Lukahan katosi hetkeksi metsään, toki olin jo menny hiukan perässä sinne ryteikköhön, mut Luka katos näköpiiristä. Sitte se luppana tuli hetkenpäästä mun viereen istumaan, taisiis etuvasemmalle ja hiukan kauas musta. No mä pölijä höpöttellin, jotta kaisse ny sitte on jotaki löytäny, ku se tuli tuohon istuskelmaan, mut kuinka se ny näin nopiaa "muka" löyti. No ei ku liina koirahan kiinni ja "näytä", se meni suoraa maalimiesten tykö. Hmm, mä olin aivan, että voi mun koiraa, kyllä se on pätevä! Se teki hommat erinomaisesti haastavassa maastossa ja tuli näytölle niinku pitää. Ainut epäselvyys oli siinä, ku se ei istunu niin ku normaalisti, lähestulukohon mun etehen. Vaan se istu hiuka eremmäs ja hiukan enempi vasemmalle ku yleensä, mutta se ISTUi.


Hyvää/huonoa harjoituksessa: hyvää oli kiva maasto, koiran toiminta. Huonoa oli se, että maalimiehet löytyi niin nopiasti.

Seuraavassa harjoituksessa huomioitavaa: lisää ilimaasu reeniä ja vaativampia reenejä.