Koirakko:
Anne ja Luka
Paikka:
Muurannotkontie Lempäälä
Olosuhteet:
kostea, tuuleton, märkä

Harjoituksen tavoite:
Lukalle ilimaasua, niin että ohjaaja liikkuu. Lukan löyrettäessä maalimiehet, sen pitää tulla ohjaajan luokse eteen istumaan, vaikka ohjaaja olisikin liikkeessä. Tähän asti ohjaaja on melekeen aina pysähtyny. Otin Lukalle neljä maalimiestä, aattelin, että menöö ainakin ilimaasut jakeluhun.

Ohjeet/apuvälineet maalimiehille:
Antakaa Lukalle ykkösnakki ku se löytää teidät, ja sit ku tullahan yhyres paikalle koira liinassa, niin saa antaa palkinnoksi loput herkut.

Koiran toiminta:
Nyt tuli hiukan takapakkia =o( En ymmärrä mikä meni pieleen. Siis Luka löytää hyvin, se teköö hianosti hommia löytääkseen eksyneet. Mutta ilimaasu...voi jee, meni ihan päin puota. Eka "ukko" löytyi hyvin, ja minä näin ku Luka kävi hakemassa ukolta ykkösnakin, ja minä pikkuhilijaa etenin kuitenki eteenpäin, ja seuraalin, jotta mitä se koiruus teköö. No nakin saatuaan, Luka tiiraili mun päälle ja kävi pissalla. Sitten se tuli niinku mua kohore, mut lähti mun erellä menemähän siihen suuntahan, johon mäki olin menossa. Hiukan se ihimetteli, ja kummasteli, jotta jäiköhän jotain oleellista tekemättä. No minäpä tein niin, jotta mä lähärin kulukemahan maalimiehen luo, aattelin, jotta kiertelen sitä ukkoa niin kauan, jotta Luka tajuaa tulla mun etehen istumahan. No kyllähän Luka meniki takaasi pökkimähän ukkoa, jotta se antaas lisää nakkeja. Hetken aikaa siinä tepasteltihin, ja lopulta Luka tuliki siihen mun etehen istumahan, ku mä pysähryyn.

No kakkos ukko löyty kans heleposti, vaikka tämä oliki makaava uhri. Luka tuli sieltä kyllä hetipian mun etehen istumahan vaikka mä laahustin etehenpäin. Se meni hianosti. Mutta sitten Luka unohti taas kolmannen ukkon kohoralla, jotta mitä sen pitää teherä. Se kävi löytämässä ukon , ja löyrön jäläkehen se kierteli ja pissaili, mutta ei tullu mun luo. Luka kävi uurestaanki ukon luona, ja tuli sit vasta hetkenpäästä mun eteeni istumahan. Nelijäs ukko oli ihan samanlaanen ilimaasun kanssa.

Eli meirän ilimaasut eivät olleet ny oikeen kohorallansa. Enkä mäkää missään vaiheessa kutsunu Lukaa mun tykö ku se oli löyrön teheny, se olis voinu olla hyvä, jos olisin hiukan muistuttanu sitä. Mä vaan jotenki lähärin sille linjalle, jotta pohtikoon koira ny hiukan.

Hyvää/huonoa harjoituksessa:
hyvää oli kiva maasto. Huonoa oli ilimaasut.

Seuraavassa harjoituksessa huomioitavaa: lisää ilimaasu reeniä, kenties paluu hetkeksi aikaa siihen, että kun Luka löytää aluksi kutsun sen luokse, ei tarvii istua eteen, vaan lähdetään siitä heti ukon luo. Lisäksi mun tarvii ottaa ittelleni paremmat herkut ku maalimiehelle.