5.10.2007
Oli "raunio"reenit hyötyjätekeskuksella. Siellähän on siis muutama parakki, betonirumpuja, -renkaita ja kaikenlaisia hyviä piiloja.

Otin Lukalle kolome ukkoa piilohon. Ekan ukon halusin silleen etualalle, helepohkohon paikkahan, semmoonen heräte ukko. Eli tarkootus oli taas muistuttaa Lukalle, et mitäs sen pitääkää teherä ku se löytää maalimiehen. No hyvä ku otin, sillä Lukahan löyti ukon tosi hienosti, mut sitku piti tulla ilimaasulle, niin se lähti tulemahan mua kohti, yht'äkkiä pysähtyy haistelemahan maata ja pissas. No mä sit kehootin sitä tulemaan luokse ja istumaan etehen.

Seuraavat maalimiehet Luka löysi tosi hienosti ja heleposti, ja ilimaasi täydellisesti. Ykkösnakki naamahan ja mammalle kertomahan istumalla sen etehen. Niin se meni ja teki. On se jännä, että aika useen on käyny niin, että ekan maalimiehen löyrettyään, Luka ei oikeen oo varman et mitä sen pitää teherä. Torettihin porukalla, et kai se vaan vaati sitä harioottelua. Se viimeisen maalimiehen ilimaasu meni hienosti, mä jopa liikuin hiukan eteenpäin. Yleensä mä oon vielä ollu pysähryksis.


12.10
Oltiin Lukan kanssa reenaamassa taajamaetsintää. Tuo tarkoottaa sitä, että olla taajama-alueella, jossa on kauhiasti kulukenu ihimisiä, siis hajuja on paljon, sekä sitä että koira etsii kytkettynä.

Tätä reeniä harjiooteltihin Ylöjärvellä Teivon raviradan parkkipaikan maastoissa. Siinä oli lähellä siis ulkoilualue, sekä semmoonen velodromi, eli pyöräilyrata. Tämä rata osoittautui erinomaiseksi piilopaikaksi. Sen alle saatiin mm:ät hyvin piiloon, ja se oli vielä silleen upotettuna, jotta hajut kuluki jyrkästi ylöspäin kiertäen ja kaartaen. Lisäksi alueelle kuului erittäin jyrkkä ja haastava rinne ohjaajille =o)

Lukalle otin kaksi maalimiestä ja tarkootus oli antaa suora palkka, ku miten sitä nyt liinassa valmiiksi ollessa ilimaaset? Mä hiukan arvelinki,jotta ku Luka on liinassa kiinni, niin se yrittää jäljestää, näin kävi. Mut sitten kyllä koiruus alkoi hoksaamaan, että nyt on hajuja niin palio, jotta paree nostaa sitä kuonoa ylöspäin. Aluksi lähärimme kiertämään tuota velodromia, ja ei oikeen mitään tapahtunu, paitsi yhdessä kulmassa koiruus ilmiselvästi sai jotain hajua. Se poukkoili velodromin ja semmoisen jyrkän rinteen välissä. , mut ei vielä löytänyt ketään. Jatkettihin eteenpäin. Sen huomasin myös, että liinassa ollessa, Luka keskeytteli työskentelyään joka, kerta ku liina nykäs, eli ku se meni tarpeeksi kireelleja mä en pysyny koiran vauhdissa mukana niin tottahan mä niin ku toppasin. Ja aina kun tuli semmoinen toppaus Luka käänty kattomaan mua. Eli se ei niin itsenäisesti päässy tekemään hommia. Täytyis tämmöösiä harjootuksia olla enemmänki. Noo, hommia siis jatkettihin ja seuraavaksi Luka hiukan poukkoili velodromin toisella puolella, se meni ihan selkeesti vanhojen jälkien perässä kovaa kyytiä. Eikä mitää löytyny. Me palattiin sinne  missä Luka ekan kerran alako reakoomahan. Ja sieltä sitte ku vaan tarkennettihi ja tarkennettihi, niin löyty maalimies nakkeineen. Kyllä oli Luka taas polleeta ku sai nakkeja. Seuraava maalimieski löytyi miltei heti perähä, ku jo aiemmin mentyä reittiä mentihin uurestaan, niin yhtäkkiä Luka säntäs velodromin toisella puolella olevaa rinnettä pitkin ylös, ja ei onneksi tarvinnu mennä ku pari metriä sitä rinnettä, niin siellähän se yksi maalimies kökki.

Harjootuksehen olen jota kuinki tyytyväinen, siis silleen, että näki kuinka se koira toimii liinassa ollessa, ja meleko vaativassa ympäristössä. Lisää tämmöösiä.

14.10
Oltihin Kurussa reenaamassa. Siellä meillä oli rakennusetsintä harijootus. Paikkana oli meidän ryhmän jäsenen koti piha, jossa oli siis monenlaista ulkorakennusta. Lukalle otin jälleen kaksi maalimiestä. Toinen meni semmoiseen "riiheen" piiloon ja siellä riihessä mm meni vielä jyrkkien portaiden yläpäähän istumahan, ja toinen mm meni kaksiosaisen perähuoneeseen.

Lukalle liivit päälle ja eiku piha-aluetta kiertämähän. Luka ampaasi heti sinne kauimmaisen rakennuksen luo, joka oli tämä kaksi osaanen rakennus. Mä olin aatellu, et Lukalle otetahan suora palkka, ku aattelin että mun tulee kuitenki käyrä avaamassa noita rakennuksien ovia, niin ei kai siinäkää koira kerkii ilimaasulle, ku mä oon tavallaan vieres. Mut Luka meni innoissaan sinne kaksi osaiseen rakennukseen itte, ovi oli sevverran raolla, jotta se pääsi sinne, ja löysi tosi hyvin ja nopeasti ekan ukon sielät perähuoneesta, ja se tuli mulle ilimaasemahan muitta mutkitta. Ja ei ku nakki suuhun, ja kovat kehut, ja näytä. Ja Luka näytti mulle missä se ukko oikein oli. Luka oli vaan käyny nopsaan nuuhkasees tota maalimiestä ja samantien "kääntynyt kannoillaan" ja lähteny ilimaasulle, kertoi maalimies. Hyvä! Tosi hienosti.

Sitten me jatkettihin pihan kiertämistä, ja Luka kävi tarkistamassa yhden mökkirakennuksen, ihan itsenäisesti kävi nuuhkiis että olisko siä joku, mut ei ollu. Se oli kyllä hienosti koiralta, ku kävi itse tarkistaas. Ja jatkettihin matkaa. Siinä Luka hiukan haisteli kovasti pihaa, ku siellä asustelee kolme vihiä, niin kyllähän niitäki hajuja piti ihimetellä.

No toisen maalimiehen löytämiseksi, mä hiukan kutsuun Lukaa, et tuus tarkistaas tämä "riihi", siinä oli ovi kiinni. Mä avasin Lukalle oven ja se haisteli huonetta hetken ja nosti nenän ylemmäs ja löysi tosi hienosti sieltä portaiden yläpäästä maalimiehen.

Tosi kiva reeni, ehkä olis voinu ottaa hiukan enemmän ukkoja, ja tavallaan suunnitella paremmin toi etsiminen. Nyt tuntu, et mä vaan kuljin koiran peräs pitkin pihaa ja sit lopuksi huikkasin, et hei katos tänne. Et olisko mun pitänyt käyrä systemaattisesti kaikki rakennukset läpi, jotta koira olis tavallaan hoksannu käyrä haistelemas kaikkia rakennuksia.. No seuraavalla kerralla sit.