Heipä hei, ei oo aikoohin ehtiny tänne kirjoottelemahan. Meillehän on täs ehtiny tapahtua vaikka mitä..

Meillä oli siis ensimmäänen perus koe 18.8, se oli päivä koe. Koe pirettihin tottijärven maastoissa. Meirän vuoro oli vipana neljiästä kokelaasta.
Mua jännitti aivan simona, ja koiraki sen varmahan huomas. No kun koe tilanne alko, niin en mielestäni enää niin kauhiasti jännittäny. Alue oli puolitoista hehtaaria ja sinne oli hukattu kolome maalimiestä. Ilima oli sopivan tuulinen ja hiukan lämmin. Olin pakannu Lukalle reppuun mukahan kaikkea maharollista: vettä isoo kanisteri, viilennysloimi ja semmoonen kevyt juomakuppi. Olin kaikin tavoon valamistautunu koetokseen mielestäni hyvin.

Etsintäsuunnitelman tehtyäni: lähärettihin kiertämähän aluetta siten, että kosteikko reuna ensin ja toki tuulta vastahan; no lähdettiin Lukan kanssa matkaan. Aikaa ehti kulumaan noin kaksi minuuttia, ku testaaja tuumas:" Anne, ei viittitä kiusata teitä enempää, Luka on käyny kaharella maalihenkilöllä eikä se oo tullu sulle ilimaasemahan.." Mä olin aivan ällikällä lyöty. Mitä semmoonen sesse, jonka piti olla tosi varma jo tuon ilimaasun kans, ei ilimaassu. Mä tiesin kyllä tosi tarkkaan, missä ne maalimiehet oli. Sillä Lukasta näkee kyllä ku se löytää. Mut mä aattelin, että ku aikaa on 20 minuuttia ettiä, niin tullahan niihin kohtiin sitte takaasi. Mut ei meirän koe keskeytettihin. Ilimaasun puute laitettihin mun jännittämisen piikkiin. Hylätty koe, mut etsintäsuunnitelmasta saatiin erinomainen merkintä, sekä koiran hallittavuus alueella ja Lukan työskentely oli tosi hyvä, ainut vaan ilimaasun puute pilas kaiken.

No seuraavana perjantaina meillä oli jälleen reenit. Mä päätin, että ny sitte otetaan sitä ilimaasua niin jotta varmahan koira osaa sen. Ekaksi otetihin semmoonen heleppo. Eli Lukalle laitettiin alueen lähelle puskan taa ukko piilohon. Tarkootus oli ottaa Lukalle hiukan muistutusta että mitä sen pitää löydön tehdessä tehdä. Eli mun oli tarkootus, kun Luka käy maalimiehellä, kutsua Luka mun luo, kehoottaa istumahan mun etehen, ja tämä ykkösnamilla. Mut ei mun tarvinnu. Luka kävi MM:llä, tuli saman tien mun luo ja istui etehen esimerkillisesti. Ja näin tapahtu kaikilla lopuillaki maalimiehillä. Ja mä olin aivan, että hä! Kyllähän tuo koira osaa.

Seuraavan kerran mentihin vieraalemahan maanantain reeniryhmään. Ja siellä otin Lukalle kolome mm:ä, ekan ilimaasun kans Luka oli epävarma, mutta se teki kaiken tarvittavan iliman, että mä olisin sille jotain sanonu. Ja kaksi muuta ukkoa löytyi heleposti ja ilimaasut meni tosi hyvin. Sen verran siinä päätettihin, että seuraavan kokeen ollessa, Lukalle pitäisi otta yksi semmoinen lämmittely etsintä/ilimaasu.

Seuraava koe olikin sitten 8.9. Perus pimeä koe. Alue 1.5 hehtaaria, ja aikaa ettiä puoli tuntia. Ny mua ei jännittäny enää yhtää, tai no okei ihan vähä. Ei oltu Lukan kans reenattu pimeellä pitkiin aikoohin, johtuen juurikin siitä ettei ollu ollut pimeää hetkehen.

Koe oli Mahnalassa, ilima meleko tuuleton, leuto ja meleko lämmin. Etsintäsuunnitelma: kierretään vastapäivään alueen reunoilta, sillä yksi reunoista oli kosteikko, oja, ja pienen pieni tuuli kävi juuri niin, että hajujen oli heleppo kulukeutua Lukan nenuun. Lähärettihin matkaan. Ei aikaakaan, ku Luka alko poukkoilla polulta alueen sisäpuolelle synkempähän mettähä. Hetken töitä tehtyään Luka tuli mun eteeni ja istui. Liina kii: Näytä! Ja näin me oltihin löyretty eka ukkeli =o) Ja löyrön tehtyä palattihin alueen reunoolle. Ja toinen maalimies löyty lähestulukohon sieltä ojasta. Senki Luka ilimaasi erinomaisesti.Sitten Luka haahuuli pitkin mettiä, kävi monesti alueen ulukopuolella, ja mä aloon jo epäällä että no ny ne on keksiny laittaa yhyren ukon alueen ulukopuolelle. No aikamme tepsuteltuamme  Luka tuloo mun etehen istumahan, ja mä hiukan epäälin sen tarkootus periä, mut mä laitoon liinan kiinni, mut eihän tuo koira mihinkää näytölle ollu menos. Lukalla alko taas voimat mennä... No yksi virheilimaasu siis tuli. Ja Luka olis ehkä kaivannu taukoa. Oltihin kieretty alue, ja päätin, että seuraavaksi me halakaastahan se alue. Ja Luka löyti sen vipanki ukon, jee. Mutta kyllä oli Luka poikki, se oli teheny taas koko ajan hommia, ja vielä keskellä yötä. Me läpäästihin siis koe, aikaa jäi viä 10 min. Etsintäsuunnitelma erinomainen, koiran hallinta erinomaanen, ja mitä kaikkia siinä ny olikaa. Yleisesti kaikki oli erinomaasta! Jee, jee, Luka oli kyllä loistava!